Kabinet trekt miljarden uit voor infrastructuur en woningbouw
Het kabinet investeert 7,5 miljard euro in infrastructuur om de bereikbaarheid van 400.000 nieuwe woningen te garanderen. Het geld gaat naar wegen, spoor en fietspaden.

De Nederlandse regering maakt 7,5 miljard euro vrij om de bereikbaarheid van nieuwe woonwijken in Nederland te verbeteren. Deze investering is bedoeld om de mobiliteit rondom de 400.000 geplande woningen tot en met 2030 te waarborgen. De middelen worden verdeeld over verschillende transportmodaliteiten: 4 miljard euro voor openbaar vervoer, 2,7 miljard euro voor autoinfrastructuur en 780 miljoen euro voor fietsvoorzieningen.
Volgens de Rijksoverheid omvatten de plannen zowel de aanleg van nieuwe verbindingen als de verbetering van bestaande infrastructuur. Een deel van het budget is gereserveerd voor grote, landelijke projecten, terwijl een ander deel de uitvoering van mobiliteitsmaatregelen op lokaal en provinciaal niveau bij nieuwbouwprojecten moet versnellen. De ministers Harbers (Infrastructuur en Waterstaat), Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) en De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) hebben dit na overleg met provincies en gemeenten bekendgemaakt.
Uitdagingen en regionale projecten De uitvoering van deze projecten kent echter uitdagingen, waaronder stikstofproblematiek, stijgende bouwkosten en personeelstekorten. Desondanks benadrukt het kabinet het belang van voortgang om te zorgen dat het bestaande netwerk niet overbelast raakt door de woningbouw. Er wordt tevens gewerkt aan oplossingen voor de stikstofcrisis om zowel natuurherstel als infrastructurele investeringen mogelijk te maken.
Regionaal zijn er diverse omvangrijke projecten gepland. Zo wordt 1,1 miljard euro extra geïnvesteerd in de doorstroming op rijkswegen, waarvan 801 miljoen euro voor uitbreiding van wegcapaciteit op knelpunten en bij nieuwbouwlocaties. De overige 300 miljoen euro gaat naar mobiliteitsmaatregelen op ringwegen, zoals die van Eindhoven, Rotterdam/Den Haag, Utrecht en Amsterdam. In Zuid-Holland is 1,566 miljard euro gereserveerd voor het spoor en stations tussen Leiden en Dordrecht, parallel aan de bouw van 77.000 woningen. Rotterdam ontvangt 625 miljoen euro voor oeververbindingen en openbaar vervoer, waaronder een nieuwe brug en tramverbindingen. In Amsterdam wordt geïnvesteerd in de verlenging van de Noord/Zuidlijn en het Zuidasdok, wat station Amsterdam Zuid tot een internationaal knooppunt moet maken.
Tags
- #infrastructuur
- #woningbouw
- #mobiliteit
- #rijksoverheid
- #openbaar-vervoer
- #wegen