Kabinet introduceert systeem tegen stroomtekorten
Nederland krijgt een marktbreed capaciteitsmechanisme om toekomstige stroomtekorten te voorkomen en de leveringszekerheid te garanderen. Dit systeem moet zorgen voor voldoende elektriciteit, ook tijdens piekmomenten.

Het kabinet heeft besloten een marktbreed capaciteitsmechanisme in te voeren. Deze maatregel dient als verzekering tegen stroomprijspieken en mogelijke uitval van de elektriciteitsvoorziening. Energieleveranciers ontvangen hierdoor een vaste, aanvullende vergoeding die een deel van hun jaarlijkse vaste kosten dekt. Het doel is om zo de beschikbaarheid van voldoende elektriciteit te waarborgen, ook op momenten van hoge vraag.
De eerste veilingen binnen dit nieuwe systeem staan gepland voor 2028, met als doel de elektriciteitsvoorziening voor 2029-2030 veilig te stellen. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is de goedkeuring van de Europese Commissie. Netbeheerder TenneT zal de uitvoering van het mechanisme op zich nemen, inclusief het organiseren van de veilingen en het monitoren van de beschikbare capaciteit in relatie tot de vraag.
Waarom deze maatregel?
Volgens de jaarlijkse Monitor Voorzieningszekerheid van TenneT zal Nederland al in 2030 de gestelde norm van maximaal vier uur verwachte tekorten per jaar overschrijden. De voornaamste oorzaken hiervan zijn een toenemende vraag naar elektriciteit, onder meer door datacenters, en de verwachte sluiting van energiecentrales waarvan de bedrijfsvoering niet langer rendabel is. Ook in de omliggende landen neemt de vraag naar elektriciteit toe, terwijl het aantal centrales afneemt. Door dit capaciteitsmechanisme in te voeren, sluit Nederland aan bij landen als Duitsland, Frankrijk en België, die al vergelijkbare systemen hanteren of invoeren. Dit verbetert het investeringsklimaat in Nederland.
Het mechanisme moet technologieneutraal zijn, conform de EU-regels. Dit houdt in dat ook oplossingen zoals grootschalige batterijopslag of systemen die de vraag naar elektriciteit beïnvloeden (vraagrespons) deel kunnen uitmaken van het capaciteitsmechanisme. De kosten van dit mechanisme zullen via de energietarieven aan de eindgebruiker worden doorberekend door de netbeheerders. Het kabinet stelt dat bij de verdere uitwerking van het mechanisme de betaalbaarheid voor consumenten en bedrijven centraal blijft staan.
Lees ook: Eerste Kamer akkoord: tot 10% pensioen direct opneembaar · Nieuw lid voor College Rechten van de Mens
Tags
- #elektriciteitstekorten
- #capaciteitsmechanisme
- #energiezekerheid
- #energietarieven
- #rijksoverheid