Minister Berendsen en minister Van den Brink in Syrië
Minister Berendsen en minister Van den Brink hebben woensdag een bezoek gebracht aan Syrië. Zij spraken in Damascus met President al-Sharaa en de minister van Buitenlandse Zaken Assaad al-Shaibani. Dit bezoek is het eerste bezoek van een...
> Dit bericht is automatisch samengevat op basis van de officiële publicatie. De redactie werkt nog aan een uitgebreide duiding.
Minister Berendsen en minister Van den Brink hebben woensdag een bezoek gebracht aan Syrië. Zij spraken in Damascus met President al-Sharaa en de minister van Buitenlandse Zaken Assaad al-Shaibani. Dit bezoek is het eerste bezoek van een Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken en vicepremier aan Syrië sinds het einde van het Assad-regime.
Het doel van het bezoek is de contacten aan te halen in het belang van stabiliteit, veiligheid en terugkeer. Tijdens het bezoek is afgesproken dat er op de onderwerpen wederopbouw, economische ontwikkeling en terugkeer structureel samengewerkt gaat worden in een gezamenlijk comité. Nederland draagt al langer bij via humanitaire hulp en ontwikkelingssamenwerking aan de wederopbouw van Syrië.
Afgesproken is om de samenwerking verder te verdiepen, omdat een stabiel Syrië ook in het Nederlands belang is. In dat kader is ook gesproken over terugkeer van Syriërs vanuit Nederland. Syriërs die terugkeren kunnen een positieve bijdrage leveren aan de wederopbouw van Syrië.
Het kabinet zet dan ook in op het bevorderen en ondersteunen van vrijwillige terugkeer van Syriërs. Ook blijven we in gesprek met de Syrische autoriteiten over het mogelijk maken van gedwongen terugkeer. De ministers spraken ook met religieuze leiders uit de Christelijke, Koerdische, Druzische en Alevitische gemeenschappen.
Ook bespraken de ministers de positie van vrouwen. Nederland hecht er groot belang aan dat álle gemeenschappen in Syrië worden beschermd en een plek krijgen in een inclusieve samenleving. Deze boodschap is in Damascus opnieuw onderstreept.
Bron: Rijksoverheid Financien.
Tags