Kabinet investeert miljoenen in opleiding microchip-technici
Het kabinet trekt 80,9 miljoen euro uit om de komende twee jaar meer technici op te leiden voor de Nederlandse microchipsector. Doel is de groei van deze cruciale industrie te waarborgen.

De Rijksoverheid investeert 80,9 miljoen euro om de komende twee jaar meer technisch personeel op te leiden voor de microchipsector. Dit bedrag is een eerste stap in een bredere strategie om tot en met 2030 in totaal 33.000 extra technici te genereren. Deze inspanning is gericht op het ondersteunen van de groei van bedrijven zoals ASML.
De investeringen gaan naar mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten. Zij ontwikkelen plannen om meer studenten aan te trekken voor technische opleidingen. Daarnaast richt men zich op intensievere samenwerking tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven, zodat opleidingen beter aansluiten bij de praktijk en studenten minder vaak uitvallen.
Regionale verdeling en langetermijnvisie
De grootste behoefte aan technici bevindt zich in de regio Brainport Eindhoven. Daarom ontvangt deze regio 45 miljoen euro van de initiële investering. Andere belangrijke regio's zijn Delft (9,4 miljoen euro), Noord-Nederland (5,9 miljoen euro) en Twente (20,4 miljoen euro). Volgens de Rijksoverheid is dit een nationale opgave, hoewel de focus regionaal verschilt.
Deze 80,9 miljoen euro is een begin. Het kabinet heeft voor de jaren na 2026 ook middelen gereserveerd. De definitieve toekenning hiervan volgt na een positieve evaluatie van de eerste twee jaar. Ook het bedrijfsleven en de onderwijsinstellingen zelf dragen bij, met een gezamenlijke investering van 310 miljoen euro.
Lees ook: Nieuwe Werkcentra moeten mensen sneller aan baan helpen · Nieuwe inburgeringsregels: meer taal op de werkvloer en strengere handhaving
Tags
- #microchipsector
- #techniekonderwijs
- #arbeidsmarkt
- #rijksoverheid
- #brainport-eindhoven